29 Aralık 2015

Zamanın Eğitim Sorunlarına Zaman Ötesinden Cevaplar

Osman Nuri Topbaş Hoca'nın O'nun Eğitim Lisanı isimli risalesini pek sevgili arkadaşım, kardeşim Meryem ikinci oğlunun doğumu münasebetiyle hediye etmişti.  Uzun bir süre elime alamadığım kitabı bir vesile ile okuduğumda verdiği bilgilerin günümüz anneleri, öğretmenleri ve idarecileri için ne denli sadra şifa tavsiyeler olduğunu farkettim.  Öyle sayfalarca olup bir damla bilgi aktaran türden değildi yazılanlar.. Gayet veciz ve nokta çözümler öneriyordu çağın manevi ve eğitime dair hastalıklarına. Peygamber Efendimiz (a.s.)'ın çok çeşitli yönlerden okunması gereğini bir kez daha idrak ederek buyrun esere..
Başlıklar halinde şunlardan bahsediyor:

Efendimiz'in Eğitim Usulleri; O'nun Eğitim Lisanı

Lisanın edebini gözetmek

    • Doğru söz
    • Güzel söz
    • Yumuşak söz
    • Etkili söz
    • Zarif söz
    • Gönül alıcı söz
    • Yerli yerinde söz
    • Özür dilemeyi gerektirmeyen söz
    • Münakaşa etmeyen söz
    • Çekişmeyen söz
    • Sövmeyen söz
    • Nazik söz
Ağıza giren lüzumsuz lokma lüzumsuz söz olarak çıkar. 
                                 Feridüddin Attar Tezkiretül Evliya, I, 341
 Cahiller karşısında kitap gibi sessiz olmak lazımdır.
Mevlana Hazretleri 

Anlatım Usulleri  

    • Kıssalar anlatma
    • Latife yapma
    • Maddeleme
    • Önce veciz ifade sonra tafsilat verme
    • Karşılıklı konuşma
    • Müzkere ve münazara ettirme
    • Teşvik edici soru sorma
    • İmtihan edici soru sorma
    • Anlayış seviyesini ölçmek/artırmak için soru sorma

 Cevap Verme Usulleri

    • Cevabı öğrenciye havale etmek
    • Tam ve veciz cevap vermek
    • İhtiyaca göre cevap vermek
    • İhtiyacı olan cevabı vermek
    • Tekrar etmek
    • Teşbih ve temsil kullanmak
    • Yeminle pekiştirmek
    • Şekillerle anlatmak
    • Jest ve mimik kullanmak
    • İcabında el ile göstermek

Rabbimiz bizleri lisan nimetini en hayırlı şekilde kullanan kullarından eylesin.
Lisan edebini Kur'an-ı Kerim'den ve Peygamber Efendim (a.s.)'dan talim edebilmemizi ve en güzel şekilde tatbik edebilmemizi nasib eylesin.
Lisanlarımızı cennet rayihaları saçan güller eylesin, kardeşine batan dikenler olmaktan muhafaza buyursun.
Amin!

Kitabın Adı: O (a.s.)' nun Eğitim Lisanı
Kitabın Yazarı: Osman Nuri Topbaş
Kitabın Yayınevi: Yüzakı Yayıncılık
Kitabın Yayın Yeri ve Tarihi: İstanbul 2015

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder