16 Mart 2017

Kadından Topluma I: Necla Koytak



Geçen gün bir vesile ile İstanbul'un annelik eğitimi emektarlarından Seyhan Büyükcoşkun hanımefendinin kızı Ayşe ile tanışınca zamanın bilgi kirliliği ile hafızamın penceresinin hayli buğulandığını fark edip azıcık elimle buğuyu açmak istedim.  İlk gözüme çarpan Necla Koytak hanımefendiydi. Daha çok küçükken ailemizin ilk aktivist hanımefendisi küçük yengemin vesilesiyle gıyaben tanıdığım Necla Hanım taze annelere annelik seminerleri veriyordu. Bir araya gelebilen her hanım grubuna gidip her annenin nasıl bir okul olduğunu anlatıyordu. Annelerin anneliklerine verdiği değeri yükseltiyordu, ehemmiyeti artırıyordu.
Bu gün son duyduğuma göre seksen yaşlarında ve hala durup dinlenmeksizin çalışıyor. Kendisinin davet edildiği her platformda anneliğin değerini, annelerin dokunuşlarının nasıl fark yaratabileceğini anlatıyor. Ayrıca fikir anası olduğu kadından topluma eğitim davasının ete kemiğe büründüğü ve kurucularından olduğu İGETEV ile çalışmalarını vakıf seviyesinde resmi makamlarla da yürütüyor. Vakfın internet sayfalarından kopyaladığım hayatı şöyle. İbret olsun bizlere de.

Erzurum’ da doğdu. İlk, Orta ve Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesindeki yükseköğreniminiErzurum’da tamamladı. 5 yıl Ankara’da Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nde, Etüt ve Plan Mühendisi olarak çalıştı.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Pedagoji okudu.
Yüksek lisansını uygulamalı psikoloji alanında yaptı.
10 yıl süreyle özel liselerde öğretmenlik ve idarecilik yaptı.
1988 yılında, kendisiyle aynı düşünce ve idealleri paylaşan eğitimci arkadaşlarıyla birlikte “Kadından Topluma Eğitim Grubu” adlı girişim grubunu kurdu.
Bu grupla birlikte 1988 den bu yana, “HER ANNE BİR OKUL” adını verdiği, geniş kapsamlı, interdisipliner içerikli ve bütünlüklü bir müfredat programı çerçevesinde genç kız ve kadınlara yönelik eğitim programları düzenlemektedir.
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğünün tarafından gerçekleştirilen “Aile Eğitim Programı” formatörüdür.
Necla Koytak, kadınları, geleceği kuracak olan kuşakları yetiştirme ve benzeri aile içi işlevlerde ve sivil toplum alanında etkili ve dönüştürücü özne olarak destekleyen kapsamıyla, “HER ANNE BİR OKUL” programını bir toplumsal değişim projesi olarak öneriyor.
Şimdi ise, bu eğitimin toplum geneline yaygınlaştırılması çerçevesindeki çalışmalarını “İnsan Gelişimi ve Toplumsal Eğitim Vakfı” Genel Sekreteri olarak sürdürmektedir.
Üyesi Olduğu Diğer Dernek ve Vakıflar
-“Çocuk Akıl Sağlığı ve Rehberliği Derneği”
– “Benötesi Psikoloji ve Psikiyatri Derneği”
– “Dünya Yetimler Eğitim Vakfı”
Kitapları:
1- “Her Anne Bir Okul” Uçurtma Yayınları. İstanbul 2002
2- “Ben Bana Verilenim” (Eş yazar) Uçurtma Yayınları. İstanbul 2002
3- “Sevgi ve Erdem Toplumu İçin Bir Temel Eğitim Modeli” İstanbul 1996

Bunların dışında Kadından Topluma Eğitim Grubu bu gün Türkiye Aile Platformu (TURAP) şemsiyesi altında  ve yine Necla Hanımefendinin katkılarıyla çalışmalarını sürdürüyor.

Bu yazı inşallah Müslüman Hanım alime, üstade, yönder, aktivist, sanatkar, seyyah, tüccarları ve sade anneleri tanıtacağım yazıların ilki olacak. Benden bu konuda bir seminer talep edip uzun zamandır yapmak istediğim  çalışmayı fiiliyata dökmeme vesile olan sevgili arkadaşım, her daim öğretmen müdire hanım Gönül'e de bu vesile ile teşekkür ederim.

Hoşça kalın!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder